Wednesday 8 June 2011

Materialistik..

Assalamualaikum..

Materialistik.. Knp tajuk nih yg sy pilih? Adakah krna sy seorg materialistik? Pernah x kwn2 mengenali dgn org yg materialistik? Apa pula pandangan anda?


Ok, apa yg sy lihat, zaman skrg nih majoriti org mementingkn materialistik.. dh tntu la kn? huhu.. Pd pendapat sy sndri, materialistik membawa maksud gila material.. Mementingkn material utk kegunaan dri, x kira secara baik atau mengambil kesempatan terhadap org lain, dan materialistik nih terbahagi kpd 2 jenis.. 1st, materialistik yg sgt taksub dgn material di sekelilingnya, dan yg kduanya, materialistik kerana keperluan diri atas usahanya sendiri.

Kita acap kali dgr org berkata, " Aku x suka la pempuan tu, materialistik!". Tapi sebelum kita bercakap bgitu, dpt kah kita membezakn materialistik jnis apakah itu? Contohnya seorang pempuan rapat dgn seorang lelaki atas sbb lelaki tu ada kereta, ada byk duit.. Ini dikategorikn sebagai materialistik yg jht, yg mgmbil kesempatan pd kemewahan diri org lain.. Contoh yg lain pula, seorang insan nih inginkn kereta mewah, handphone canggih, brg2 kemas yg byk.. dan insan ini bekerja bertungkus lumus mencari duit utk memenuhi impian tersebut. Dia seorang materialistik krna inginkan semua itu, tetapi, dia berada di tmpt yg benar kerana semua itu adalah keperluan dan kehendak dirinya dan dia berusaha utk mendapatkannya..

Kita perlu berfikir secara dalam sebelum kita dgn selamba mengata seseorang itu adalah materialistik.. Bila fikir2, anda rase di kalangan mana materialistik anda? Untuk memahami apa itu materialistik, bayangkan anda sedang melihat sebuah mahligai yg tersergam indah, atau sebuah kereta yg cantik melintasi di hadapan anda. Jika 1 keinginan yg kuat timbul di dlm diri anda utk memilikinya, ia adalah 1 tanda jelas materialisma atau kebendaan adalah faktor utama yg mendorong kehidupan anda. Seorang yg benar2 bkn materislik tidak terpengaruh utk mengejar kemewahan, mereka lebih mementingkan utk memenuhi tujuan kenapa kita manusia dibangkitkn ke dunia.

Tapi seberapa ramaikah manusia seperti itu di atas muka bumi ini? Buka hati, buka minda.. Renung2kn dan selamat beramal.. hehe.. Utamakan keperluan, bkn kehendak..

"Teruskan Usaha, Tingkatkan Kejayaan." Blupp Blupp..

3 comments:

  1. sarah!!! tq follow blog akak yg x berapa nk lawa nih,, hehe

    ReplyDelete
  2. em, good opinion and information... (^o^)
    thank you...

    ReplyDelete