Monday 16 May 2011

Hukum memakai gelang kaki..

Salam kwn2.. Tadi petang aku sempat luangkan masa berjalan2 n bershopping2 ke pasar malam dgn mama, dan  dua org ibu saudaraku.. Aku nih teringin la nk mkn yong tau fu, tp x memenuhi selera aku la plak.. Xpe pun, aku mkn la jgk.. Sbb aku ni bkn la cerewet sgt soal mkn.. Yeke ni.. Hehe.. Sebenarnya tujuan aku bkn la nk ckp psl yong tau fu yg aku mkn atau psl pasar mlm yg aku pegi.. kah3.. Tapi ape yg menarik perhatian aku ialah gelang kaki.. Bkn aku nk bli gelang kaki, tp jom kita baca ape al kisahnya.. Terjah!! hahaha
Begini ceritanya.. ace tepuk tgn dulu.. kih3..
Ok la, td time kt pasar mlm, ada la seorg makcik berbangsa India menjual byk gelang2 n rantai2.. Aku nih bkn suka sgt accesories mcm tuh.. Kecuali la FREE, mesti aku terus suka.. haha.. Lalu, aku pun hanya melintasi tempat tuh.. Tapi dlm masa yg sama, aku curik2 pandang la jgk ke arah makcik tuh.. Ape yg aku lihat, ada seorang perempuan bersama suaminya yg berbangsa Melayu dan juga seorang Islam (maybe) sedang memilih2 gelang kaki yg sesuai.. Di sini sy nk bincangkan apakah hukumnya memakai gelang kaki menurut Islam?
Menurut pengetahuan sy, kita tidak dibenarkan memakai gelang kaki terutamanya gelang yg berloceng kerana ia menunjukkan ciri2 wanita di zaman Jahiliah..
Merujuk kepada kitab Bahrul Mazi, (singkatan Sahih al-Tamizi), memakai loceng adalah ditegah oleh syarak kerana bunyi loceng itu membuatkan tiada malaikat rahmat yg mendekatinya. Ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W yang dikeluarkan oleh Abu 'Isa al-Tirmizi yang membawa maksud:
"Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Tiada menyertai malaikat Rahmat bersama jamaah (kumpulan) yang ada di dalamnya anjing dan loceng". 
Ambil la kata2 ini sebagai pedoman dlm hidup kita semua " ALLAH DIDAHULUKAN, RASULULLAH DIUTAMAKAN". Terimalah sedikit kesusahan dunia yg sementara, dalam menegakkan kebenaran untuk terlepas daripada kesusahan akhirat yg berkekalan..
Oleh itu, nasihati lah keluarga dan saudara mara perempuan kita, kwn2 perempuan kita, dan sesiapa sahaja agar tidak memakai gelang kaki terutamanya yg berloceng, supaya kita semua mendapat keredhaan dr Allah SWT.. InsyaAllah.. Jgn lupa kwn2, Teruskan Usaha, Tingkatkan Kejayaan.. Blupp Blupp..

No comments:

Post a Comment