Monday, 16 May 2011

Ibarat Lilin Membakar Diri

"Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara".. Inilah tema sambutan Hari Guru pd thn ini.. Ape tuh transformasi? Bila aku dgr je ayat tuh aku trus fikir cite transformer.. haha.. Tapi bila ikut logik akal., transformasi bg aku tuh mcm transform la.. haha.. mengubah, mcm tuh laa.. Mengikut Kamus dewan edisi ke-3 m/s 1469 (amboi, complete.. kih3) transformasi membawa mksd perubahan bentuk.. Guru2 la yg menjana sesuatu perubahan di dlm pendidikan negara kita selaras dgn tema hari guru pd thn ini.. wah, dh mcm tulis artikal dh rase.. hehe.. 
Setiap 16 Mei, kita mesti sambut hari guru, teringat zaman sekolah dulu.. excited gila g bli brg nk bg cikgu.. tp kdg2 tuh pening gk nk bg ape kt cikgu.. guru kelas selalu aku bg lebih special dr yg lain.. Biasa la tuh kn.. hehe.. Tapi, asal hari guru je, duit mama la yg jd mangsa utk bli brg2 utk cikgu.. Sian mama.. Mama jgk la yg kne balut hadiah2 tu.. Penyabar nye mama melayan karenah kami adik beradik.. Nih nk ckp psl hari guru ke, hari ibu? haha.. dh laari topic plak! hee.. 
Korang igt x klu time hari guru, mesti tak belajar kn? mesti balik awal kn? ei suka3.. haha.. Rindu plak rase zaman2 skolah dulu.. Teringat waktu sekolah rendah, cikgu Matematik aku selalu cubit, sampai lebam2.. Bkn sbb aku nakal atau mls belajar tau, tp sbb aku selalu masuk lewat kelas dia.. hahah.. ada sebab tau.. Time tu aku  pustakawan, lps rehat slalu TERmasuk kelas lewat sikit. Tau2 jela pustakawan mcm mane kn.. Kebetulan plak. asal lps rehat je mesti subjek Matematik.. Saje nk cari pasal la tuh.. hehe.. 
Eish byknye cite psl kenangan2 lama.. Tapi disebabkan oleh guru2 ini lah alhamdulillah aku berjaya melangkah ke Universiti. Terima Kasih Cikgu..
Bila masuk ke alam U, kita dh x panggil cikgu, kita panggil lecturer. Tapi kita kena ingat, lecturer itu adalah juga seorang guru.. Orang yg mengajar kita kebaikan itu adalah guru. Tanpa guru, mungkin kita tidak berada di tahap ini. Wujudnya Perdana Menteri pada hari ini juga disebabkan oleh guru.. Hormati lah guru seperti mana kita hormati ibu bapa kita. Di sekolah, dialah guru, dialah ibu, dan dia jugalah bapa. Kalau korg fikirkn semula, masa2 kita dlm hidup nih lebih byk bersama guru berbanding dgn masa2 kita bersama keluarga. Oleh itu, hargai la jasa guru, walau setinggi mana pun kita berada.. Aku mendoakan semoga guru2 yg telah berjasa dlm kamus hidup aku ni sentiasa dilimpahi rahmat dr Yang Maha Esa. InsyaAllah.. Akhir sekali, Selamat Hari Guru kepada semua guru2 Malaysia..  =)

No comments:

Post a Comment